Bilbao en barretjes - Reisverslag uit Arrasate, Spanje van Linda Eisenga - WaarBenJij.nu Bilbao en barretjes - Reisverslag uit Arrasate, Spanje van Linda Eisenga - WaarBenJij.nu

Bilbao en barretjes

Blijf op de hoogte en volg Linda

12 Februari 2015 | Spanje, Arrasate

Ha! Daar ben ik weer. De vorige keer dat ik schreef waren we nog helemaal wegwijs in Mondragón; maar daar is nu verandering in gekomen! Verschillende winkeltjes en plekjes om te lunchen en lekker koffie te drinken met héérlijke gebakjes erbij hebben we al gevonden. Ook weten we in één keer de supermarkt en de pinautomaat te vinden, en zelfs te weg terug ;). Nee, het gaat super goed hier!

Aangezien we (Marjolein en ik) de eerste twee dagen van ons verblijf hier wel érg laat ons bed steeds uit kwamen rollen, besloten we dat we maar echt eens moesten gaan doen. Dan móesten we wel op tijd ons bed uit. Dus het plan: naar Bilbao. Ook daar eens de stad verkennen en kijken wat het allemaal te bieden heeft.

De avond ervoor waren Marjolein en ik net thuisgekomen van een rondje Mondragón en boodschappen, toen ons huisgenootje ontzettend enthousiast op ons af kwam rennen en vertelde dat ze een jongen aan de deur had gehad. "Whaaaa! Er stond een jongen aan de deur! Ik heb zijn nummer!". Haha, leuk. Hij had ons uitgenodigd om samen met hem (hij is onze bovenbuurman) en zijn vrienden (ook van Erasmus) mee te gaan met de - .. ja.., hoe noem je het? - drinkbarhopavond. Houdt in dat je naar een barretje gaat, daar wat gaat drinken, wat gaat chillen en vervolgens weer naar een volgend barretje gaat en daar precies hetzelfde gaat doen. Best wel leuk! En ook wel chill, want de barretjes zitten allemaal dicht bij elkaar (erg klein, bruin en héél véél mensen) en alles kost maar €1,00. Dus dat is prima te doen (: Wel heel leuk! Een aantal andere erasmusstudenten leren kennen, die vertelden dat er rond de 80-100 andere studenten hier ook zitten. Chill! Die moeten dan ook nog wel te vinden zijn. Een aantal jongens van de groep zitten hier al een semester, dus die gaan over twee dagen naar huis. Dat is ook gek, voor ons begint het net.

Natuurlijk hebben we even gevraagd wat we hier in de buurt móeten zien en verteld dat we het plan hadden om naar Bilbao te gaan. Fernando (een Mexicaan ;), zou daar ook naartoe de volgende dag om voor de laatste keer voor ie weg ging een vriend daar op te zoeken. Nummers uitgewisseld, en het plan gemaakt om de volgende ochtend samen de bus te nemen.

Terug naar het masterplan om iets te doen zodat we wel op tijd ons bed uit móesten komen. Mijn wekker ging niet af. Voor het ontbijt hebben we heerlijk lang de tijd genomen en van Fernando kregen we een appje dat ie onverwacht toch nog zijn erasmusbegeleider moest spreken, dus dat hij niet de vroege bus kon nemen. Onze bus zou vertrekken om 9.30 en om 9.26 gingen we pas de deur uit. Ooo jongens, het zal ons toch niet overkomen dat we nu - de eerste keer dat we echt iets gaan doen - de bus gaan missen!?

Hehe, nee. We hebben 'm gehaald (:

Bilbao is een hele leuke stad! Aanzienlijk groter dan Mondragón, en ook een heel eind lopen naar het centrum, maar eenmaal daar (en eigenlijk ook de route van busstation naar de stad) is het super leuk. Veel mensen op straat, één heel erg tof winkeltje met allemaal spulletjes die je écht wilt hebben, bekende kledingwinkels en natuurlijk - zoals hier overal - winkeltjes die propvol staan met alles wat je je maar kan bedenken. Ook zijn er hele leuke barretjes te vinden. Voor de lunch zochten we naar een eettentje, waardoor we terecht kwamen in een héél erg druk barretje. De hele ruimte zat vol. Iedereen zat aan de wijn met een hapje; niet helemaal wat wij in gedachten hadden voor de lunch rond 1 uur. In het volgende barretje was het iets rustiger, dus van die lekkere broodjes besteld die op de bar stonden en een cola. Die man moet vast heel raar over ons gedacht hebben, omdat wij een cola namen. Ook hier zat iedereen aan de wijn, of aan de koffie, en nam daarbij een klein broodje of ander hapje van de bar. Wel een heel erg leuk idee. Nieuw plan: we moeten ons maar snel aanpassen en ook aan de wijn ;)

Verder heeerlijk geshopt in de stad. Helemaal niet goed natuurlijk, want nu was het al moeite om alle kleren mee te krijgen in de koffer. En nu hebben we nog meer. Oo :(

Toch wel heel erg blij met alle nieuwe spulletjes die we hebben gekocht. En het was nog even rennen voor de bus terug, maar die hebben we uiteindelijk ook nog gehaald. Van de sneeuw die in de ochtend te zien was vanuit de bus was nu niets meer te merken, zelfs de bochten in de bergen als je Mondragón nadert zijn niet merkbaar in het donker. Dat is dan op zich wel fijn.

Gister zagen we op de heenweg vanuit de bus een grote supermarkt. Het was voor ons al een grote vraag hoe al die 22.000 mensen aan eten kwamen in dit kleine supermarktje hier in het dorp. Maar dat is de trip voor vandaag! Boodschappen doen bij de grote supermarkt. Eindelijk naturel yoghurt (;

Kuskus! Linda

• 12 Februari 2015 - 11:28

Marjolein:

Het is hier zooo leuk!! :)

• 12 Februari 2015 - 11:41

Marieke:

Leuke verslagen Lin!
    Vooral blijven schrijven, vind ik leuk =D

• 12 Februari 2015 - 19:36

Carlijn:

Lin wat heerlijk om zo met je mee te genieten!
    Sluit me aan bij Mariek, lekker blijven schrijven :)
    Enjoy! Xx

• 15 Februari 2015 - 21:16

Marise:

Super leuk om te lezen Lin!
    Gelukkig is alles toch nog goed gekomen :)
    Ik blijf je blog volgen hoor, xx liefs